01-06-11

Sluipverkeer

Mmm, ik lees juist in een streektijdschriftje dat de bewoners van de Rollewegwijk hier in Vilvoorde zich beklagen over sluipverkeer. Volgens hen komt dit omdat er geen duidelijke wegomleggingaanduidingen zijn geplaatst ivm de werken aan de Hendrik I-lei. Dat is een goeie! Je moet namelijk weten, toen die werken werden aangekondigd, stond er leterlijk bij dat ze dat niet van plan waren om - hou u vast - "sluipverkeer te voorkomen".

Nu heb ik sowieso mijn bedenkingen tegen de werken die ze aan het uitvoeren zijn. De Hendrik I-lei is een lange straat  (ca 1 km) die dat deel van Vilvoorde eigenlijk in 2 helften snijdt. Het is de weg naar Mechelen en omgekeerd vanuit Mechelen richting stadscentrum. Ze is al een paar keer heraangelegd. Oorspronkelijk had je 2 rijstroken in elke richting met een berm in het midden. Op weg naar school moest ik die baan oversteken. Geen sinecure voor een jong kind. En dat was ook de reden waarom we, toen ik voorbeteid werd op alleen naar school gaan, de vooringang van mijn school zijn gaan gebruiken in plaats van de achterpoort. De weg langs de achterpoort was ietsje korter en was hier in de wijk zelf ook aangenamer (langs het Duchéparkje en de wijk daarrond). Maar op het kruispunt daar waren er geen verkeerslichten en op de weg langs de voorpoort was dat wel zo.

Op een bepaald moment werd er grotendeels komaf gemaakt met de 2 binnenste rijstroken, door middel van arceringen. Die stroken werden natuurlijk prompt als een soort extra parkeerplaatsen werden gebruikt door al wie daar moest zijn (veel garagepoorten en opritten op de lei en dus weinig gewone parkeerplaatsen).  De kruispunten met de zijstraten bleven op de meeste plaatsen behouden.

En net die kruispunten waren het stadsbestuur blijkbaar een doorn in het oog. Wegens onveilig, heb ik begrepen, vooral bij het linksaf slaan. Volgens mijn bescheiden mening lag dat niet zozeer aan het linksaf slaan, als wel aan het feit dat nogal wat chauffeurs zich weinig aantrokken van de maximumsnelheid van 50 km/uur. Tja, een lange rechte baan, zonder duidelijk zichtbare tegenliggers... Blijkbaar krijgen sommige mensen dan last van een zware voet, hé.

Maar het stadsbestuur heeft daar anders over geoordeeld: het probleem is het feit dat je linksaf kan slaan. Dus... nu wordt de hele straat heraangelegd zodanig dat je over heel die lengte van 1 km (!) alleen nog maar maar aan het begin en het einde de baan kan kruisen, aan de ene kant via de verkeerslichten, ter hoogte van de Rooseveltlaan, en aan de andere kant, ter hoogte van het kerkhorf komt een rond punt. Binnenkort hebben we dus Far West West en Far West Oost. Ik kan nu al voorspellen - en daarvoor heb ik geen speciale krachten nodig - dat de Rollewegwijk in de toekomst nog véél meer sluipverkeer gaat krijgen. Tenzij ze natuurlijk - en dat is, wegens de werken, nu al het geval - de Verbindingsstraat afsluiten zodat je , als je uit de richting van Mechelen komt en in Far West Oost moet zijn, geen andere mogelijkheid hebt dan doorrijden tot helemaal in het centrum en dan terug.

Ik weet het, het zijn vooral de zorgen van autobestuurders, want te voet en met de fiets stellen die problemen zich niet. Maar dat autoverkeer is er, hoedanook, en hoe graag men het vanuit sommige hoeken ook wil, het zal ook blijven en wellicht zelfs nog verder toenemen. De vrachtwagens, waarover de Rollewegwijk nu klaagt (nogal wiedes want er wordt daar op dit moment immers ook een heel nieuw wooncomplex aangelegd), die gaan zeker niet verdwijnen. Dat die vrachtwagens zich niet aan de zone 30 limiet houden, dat is iets anders. Maar dat gaat heel die heraanleg van de Hendrik I-lei ook niet oplossen. Integendeel, want dan zijn er op heel dat traject écht geen tegenliggers meer. Ik mag er niet aan denken welke snelheden daar 's avonds eruit geperst zullen worden... Op het moment dat elk zichzelf respecterend hondenbaasje met Fifi zijn laatste piske en kakske gaat doen en waarop katten erop uit trekken om een muisje te verschalken.

Er wordt gezegd, en dat klopt ook wel, dat straten nu vooral ingericht zijn op de dominantie van autoverkeer. Van mij mag dat gerust veranderen. Ik heb er geen probleem mee om 30 te rijden in een zone 30, ook al is het midden in de nacht. Maar aangezien mijn auto mijn 2de paar benen is, moet ik wel kunnen autorijden. En met de benzineprijzen zoals ze zijn, wil ik ook graag de kortste weg van A naar B kunnen nemen. Temeer omdat ik via de kortste weg van A naar B ook het minst vervuil.

Goh, en dan heb ik het nog niet gehad over de busstrook, die ze hebben aangelegd. Nu al vliegen ongeduldige chauffeurs er aan een rotvaart overheen. En wat ik nog het strafste vind is de situatie aan het kruispunt met de Rooseveltlaan. De busbaan ligt links van de autostrook. Maar... op de Rooseveltlaan is een belangrijke bushalte en die ligt rechts. De bus moet daar dus het gewone verkeer kruisen. Op dezelfde plek als waar auto's voorsorteren om linksaf te kunnen slaan. Het zal mij benieuwen hoe ze dat gaan oplossen. Er is wel een speciaal verkeerslicht voor bussen gezet, maar toch.

Bon, ik ben een mens die niet echt van verandering houdt, dat geef ik toe. maar als verandering verbetering is, dan kan ik me er wel bij neerleggen. Ik snap alleen niet hoe men onder het mom van veiligheid dingen verandert, waarvan iedereen met wat gezond verstand van tevoren kan voorspellen dat het aanleding gaat geven tot nieuwe en niet zelden nog grotere onveiligheid. En dat heb ik op vlak van verkeersinrichting al héél vaak zien gebeuren.

18:15 Gepost door Schaduw Zijde in Mijn gedacht, Vilvoorde, mijn stad | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

hm. klinkt heel ingewikkeld allemaal, ook al zie ik het hele gedoe voor me. er is duidelijk diep nagedacht over dat nieuwe verkeersplan. ahum.

Gepost door: blablamie | 01-06-11

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.