23-12-08

Routeplanner De Lijn

Naar mijn bescheiden mening is er toch wel iets mis met de routeplanner van De Lijn... Iets heel serieus zelfs.

Ik heb morgen in Mechelen afgesproken met een vriendin. Aan de Grote Markt. Overdag. Dus, ik dacht, zal maar eens kijken hoe ik dat aanpak kwestie van mijn auto ergens kwijt te geraken zonder me daarvoor blauw te moeten betalen. 

Ik kijk op de website van Mechelen. Redelijk goeie site, vind daar toch altijd wat ik zoek. Zij raden aan om te parkeren op een randparking, bijvoorbeeld op het Douaneplein, en daar kan je dan de bus nemen richting centrum. Volgens hen heeft een lijn 2 daar op dat plein een halte. En je kan daar gratis parkeren.

Maar daarmee weet je nog niet hoe laat juist en hoeveel dat kost. Dus gaan kijken op site van De Lijn zelf. Daar geklikt op routeplanner. Alles ingevuld: juiste vertrekpunt, juiste aankomstpunt, juiste uur, én... beperkt in loopafstand (ja, kijk ik ben nu eenmaal slecht te been). Wat is het resultaat? Wel, kijk zelf maar...

1

 

 

 

Euh, excuseer??? Ok, als ik om 4 u 's nachts op de Grote Markt in Mechelen sta, ga ik zeker op tijd zijn voor een afspraak om 11 u. Maar wat doe ik daar dan tot dan? Bovendien, 13 min. stappen van aan het Douaneplein tot aan de Grote Markt? Dat is voor mensen met heel goed benen. Vroeger ja, maar nu doe ik daar toch wel wat langer over. Maar goed, dat kan De Lijn niet weten natuurlijk. Enfin, zelfs als ik de reistijd verdubbel sta ik nog altijd in het midden van de nacht in het midden van Mechelen.

Bon, we gaan dus terug naar het zoekscherm en selecteren nu voor de lol tijdstip respecteren.

2

 

 

 

Allez, dat ziet er toch al beter uit. Ware het niet dat er toch nog altijd net gaan halve km stappen bijstaat. En het is ook niet de lijn 2 waarvan sprake op de site van Mechelen.

Dan maar eens gaan kijken bij dienstregeling. En jawel, die Lijn 2 bestaat effectief en brengt me, op het juiste uur, dicht in de buurt van waar ik moet zijn, zonder dat ik daarvoor eerst een halve km moet lopen. Waarom geeft hun routeplanner die optie dan niet? Geen idee...

Hoe het zit qua prijs weet ik ook nog altijd niet. Je zou denken dat dat eigenlijk bij die routeplanner zou moeten bij ingecalculeerd worden. maar ja, als je ziet wat dat ding ervan bakt... Het enige wat ik weet is dat het systeem met zones werkt. maar wat zo'n zone inhoudt? Geen info daarover. Ik ben geneigd om te denken dat van de rand van de stad naar het centrum een "korte" afstand is en dus wel 1 zone zal zijn. Maar of dat zo is? Geen idee. Verder word je genadeloos afgestraft als je het waagt om op de bus zelf een ticket te kopen, want dat kost een pak meer. 

Ik weet dus eigenlijk nog altijd niet wat ik ga doen, morgen. Ik kan mijn auto parkeren in de ondergrondse parking aan de Grote Markt. Prijzig maar gegarandeerd comfort. Of ik parkeer op het Douaneplei en hoop maar dat die bus daar effectief komt en me brengt waar ik moet zijn  en dat het effectief niet meer is dan 1 zone. Want als het meer is komt het al aardig dicht in de buurt van een betaalparking, zonder het bijkomende comfort. 

Ik denk dat het ervan gaat afhangen hoe ik me morgen juist voel. Met pijn en een suffe kop, zal het toch de betaalparking worden. Anders wil ik wel eens het avontuur beproeven. 

En dan staan ze er stom van dat invaliden, ondanks allerlei maatregelen om het interessant te maken, toch niet zoveel gebruik maken van het openbaar vervoer? Wel, ik niet... 

00:47 Gepost door Schaduw Zijde in Mijn gedacht | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

ben toch wel benieuwd of het allemaal goedgekomen is :)

Gepost door: olive | 27-12-08

Reageren op dit commentaar

Ik neem morgen met een paar vriendinnen een tein naar Kortrijk en heb een gelijkaardig probleem. Ik zou heel graag weten hoeveel onze tickets moeten kosten maar je ik weet niet eens wat ze bedoelen met 1 zone. Ik zit nu al een uur op internet te zoeken en nergens een antwoord... En met de auto gaan is geen optie.

Gepost door: Jessica | 30-03-10

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.