22-02-08

Taalpeilonderzoek 2007

In een infokrantje uit de bib vond ik de resultaten van onderzoek naar wat Nederlandse en Vlaamse leerlingen de leukste, minst leuke, nuttigste en moeilijkste onderdelen van het vak Nederlands vinden. 

Stemt absoluut niet overeen met mijn eigen voorkeuren destijds. Wat ik het leukst van al vond was zinsontleding. Staat bij Nederlandse leerlingen op nr. 2 bij minst leuk en bij de Vlamingen zelfs op nr. 1. Zelfde score voor dit onderdeel in de categorie "moeilijkst". Ook niet direct hoe ik het zag: ik vond zinstontleding juist makkelijk. Lekker logisch. En hoe meer bijzinnen, hoe liever. Vond ik juist geweldig, dat zelfs de meest complexe zinnen uiteindelijk toch nog altijd heel logisch in elkaar bleken te zitten. Als ze correct geconstrueerd waren natuurlijk.

Wat Nederlandse en Vlaamse leerlingen dan wel het leukst vinden, is nu net precies wat ik het meest van al haatte: discussie voeren en spreekbeurten houden. Jakkes... Het koud zweet brak me al uit vanaf dat we gevraagd werden in groepjes te gaan zitten, want dat betekende geheid discussiëren.

Wel opvallend zijn de resultaten van de Surinaamse leerlingen, heel anders dan Nederland en Vlaanderen. Die houden bijvoorbeeld ook niet van spreekbeurten. Maar vreemd genoeg vinden ze verhalen schrijven evenmin leuk, wat ik natuurlijk wel fijn vond. Moet er wel bijzeggen dat dat in mijn tijd toch maar heel zelden op het programma stond. Ik was destijds wel altijd heel blij als we van onze lerares Nederlands en Duits sketches moesten schrijven en opvoeren. Kon ik me lekker in uitleven.

Wat vinden/vonden jullie leuk of juist niet aan de lessen Nederlands?

18:37 Gepost door Schaduw Zijde in Mijn gedacht | Permalink | Commentaren (2) | Tags: taalpeilonderzoek, nederlands, onderwijs |  Facebook |

Commentaren

Ha ! Zinsontleding én woordontleding vond ik fantastisch. Opstellen maken ook. Later, in het hoger, werden er geen opstellen meer gemaakt en verging me de lust tot schrijven omdat het koel en beredeneerd afwegen van dit tot dat me niet aanstond (nog altijd niet) en als ik het moet doen, zal ik het wel in mijn hoofd doen.

Voordrachten en spreekbeurten vond ik dan wél leuk (al was ik geweldig zenuwachtig) maar groepsgesprekken en discussies waren niet aan mij besteed.

Gepost door: ms | 22-02-08

Reageren op dit commentaar

grammatica Heb je al eens een actueel grammatica leerboek in de hand gehad? Moet je absoluut eens doen. Zinsontleding wordt helemaal anders aangeleerd dan in "onze" (haha) tijd; en eerlijk gezegd vind ik het ook niet duidelijk zoals het nu wordt uitgelegd. Maar dat zou volgens mij wel kunnen verklaren waarom scholieren het niet meer "leuk" vinden. En er ook geen "logica" meer in vinden.

Gepost door: Rita | 23-02-08

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.